Nieuws
  • 01-05 Ikea verduurzaamt zelfs de Zweedse balletjes Meer...
  • 15-04 Heineken verdubbelt duurzaam energiegebruik Meer...
  • 08-04 App maakt duurzaamheid een spelletje Meer...
  • 27-03 Datacentra weinig transparant over herkomst stroom Meer...
  • 21-03 Televisiereclame Toon was misleidend, Eneco-spotje aangepast Meer...
13 oktober 2013

CONSUMENTENCOLLECTIEVEN – GEWOON NIET DOEN

​​In de afgelopen week kwamen me weer twee nieuwe consumentencollectieven onder ogen. Het Eindhovens Dagblad deed me een aanbod om deel nemen aan hun collectief en ook de Telegraaf organiseert een wakkercollectief voor al die slapende energieconsumenten. Daarnaast kun je nog aansluiten bij het collectief van Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en de ANWB. Allemaal onder het mom van ‘samen staan we sterk’ en ‘massa = kassa’. 
Hoe maak je als consument nu een keuze uit al deze partijen die weer een collectief vormen en allemaal gebruik maken van hun onafhankelijke vertrouwenspositie? Heel simpel, niet doen!

​Het is opvallend om te zien dat dit soort initiatieven steeds weer blijven terug komen en er toch iedere keer weer consumenten zijn die zich aanmelden. Het enige doel van dit soort consumenten collectieven is het lokken  van energieleveranciers die niet in staat zijn om klanten te werven met een betrouwbaar verhaal . Voor energieleveranciers is dit een eenvoudigere manier om klanten te werven en ze zijn vaak bereid om forse bedragen te betalen voor iedere klant die zich aanmeldt. Bedragen die ze nooit terug verdienen als deze klant na afloop van het getekende contract weer overstapt naar een andere leverancier.
Ieder collectief ontvangt een  bedrag tussen de 30 en 60 Euro per getekend contract. Bij 30.000 aanmeldingen praten we dan over een bedrag van ca 1,5 miljoen Euro! Mooie extra inkomsten in tijden waarin de advertentie-inkomsten van een krant zwaar teruglopen..

Het is kenmerkend voor de onvolwassenheid van de energiemarkt en gaat volledig voorbij aan de werkelijke reden waardoor de leveringsprijs van elektriciteit en gas bepaald wordt, namelijk timing. Bij de prijsbepaling van energie speelt volume nauwelijks een rol en wordt meer dan 90% bepaalt door het moment waarop je energie inkoopt. De energieprijzen zijn in de afgelopen jaren fors gedaald (zeker elektriciteit), waardoor het voor iedere consument heel simpel is om fors te besparen op de energierekening. Daar heb je geen consumentencollectief voor nodig.  De organisatoren van deze collectieven doen helemaal niets met dit aspect van timing, maar zijn er vooral op gericht om (veel) geld te verdienen en gebruik te maken van de onvolwassenheid van de energiemarkt.

Privé ben ik in de afgelopen jaren inmiddels vijf keer overgestapt en dat heeft tot nu toe ca. 1.900 Euro opgeleverd. Daar heb ik geen consumentencollectief voor nodig gehad. De energietarieven voor een nieuw leveringscontract zijn overal min of meer vergelijkbaar, dus daar zit het verschil niet in. Het is veel meer een kwestie van gebruik maken van de welkomstpremies die energieleveranciers je momenteel bieden. Overstappen loont, het is een kwestie van Gewoon Doen!  (zonder commerciële verwijzing naar de energieleverancier met Frans Bauer of Johan Derksen als boegbeeld)

Door: Jeroen Setz, eigenaar Wattanders
 

 

 

 

<< Terug