Nieuws
  • 01-05 Ikea verduurzaamt zelfs de Zweedse balletjes Meer...
  • 15-04 Heineken verdubbelt duurzaam energiegebruik Meer...
  • 08-04 App maakt duurzaamheid een spelletje Meer...
  • 27-03 Datacentra weinig transparant over herkomst stroom Meer...
  • 21-03 Televisiereclame Toon was misleidend, Eneco-spotje aangepast Meer...
19 november 2013

Nieuwkomer Greenium Energy in problemen, aandeelhouder grijpt in

Nieuwkomer Greenium Energy is door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op de vingers getikt: het bedrijf opereert nog steeds als een zogenoemd white label, en dat is tegen de regels. Bovendien -en wellicht belangrijker- bestaan enkele "financiële problemen", vertelt aandeelhouder Dick Ranzijn aan Energeia. Ranzijn is vastbesloten "de boel recht te trekken".

​Ranzijn is directeur van Rodi Media, een Noord-Hollands mediabedrijf dat onder meer in Alkmaar, Amsterdam-Noord en Almere huis-aan-huisbladen uitgeeft. Rodi Media is weer aandeelhouder van Greenium Energy. "Ik heb geconstateerd dat een aantal dingen niet goed gaat", vertelt hij desgevraagd. 

Behalve de financiële problemen zou er ook op het vlak van "klantenbehandeling" het een en ander zijn misgegaan.Ongeveer een jaar geleden presenteerde Greenium zich als een van de vele nieuwkomers op de energiemarkt. Geen prijsvechter, maar een leverancier van duurzame energie met een goed oog voor klantenservice, dat moest de meerwaarde zijn van het bedrijf. Algemeen directeur was Edward Salome, die op zijn CV een arbeidsverleden bij Essent had staan als commercieel directeur domestic services.

Juist in het klantcontact is Greenium nu dus de fout ingegaan, hoewel de details van de fouten onbenoemd blijven. Sinds enkele dagen bemoeit Ranzijn zich met de problemen bij Greenium. Ranzijn zegt Salome te hebben "beperkt in zijn bevoegdheden". Salome bevestigt dit ook zelf tegenover Energeia, ook het feit dat er problemen spelen. Ranzijn spreekt als aandeelhouder eigen kapitaal aan om de financiële problemen op te lossen. "Ik had eerder moeten ingrijpen", steekt de media-ondernemer hand in eigen boezem. Maar, verdedigt hij zich, dan moet je wel weten dat er wat mis is.

White label
Greenium opereerde als white label. White labels zijn bedrijven die onder eigen naam energie verkopen, maar dit doen met gebruikmaking van de vergunning van een ander bedrijf. Greenium maakte gebruik van de vergunning van Anode.

Maar in december 2012 verbood de ACM (toen nog de Nederlandse Mededingingsautoriteit) de white-labelconstructies met ingang van 1 april 2013. Dat verbod kan niet los gezien worden van het faillissement van Trianel, eveneens in december 2012. Trianel leverde diensten aan tal van white labels, en het faillissement werd in directe zin veroorzaakt door het omvallen van de belangrijke klant en white label Orro Energy.

Eind september heeft ACM Greenium voor het eerst formeel op de hoogte gebracht dat het bedrijf in overtreding is, en deze week is dat opnieuw gebeurd. Greenium zegt weliswaar als wederverkoper op te treden van Anode, maar in de praktijk blijkt dat dit niet het geval is, laat ACM-woordvoerder Pauline Gras weten. Er worden door Greenium contracten gesloten op eigen naam, waarbij dus niet duidelijk vermeld staat dat de klant de energie afneemt van Anode. Als wederverkoper moet Greenium dit wel doen. De enige mogelijkheid die Greenium heeft om onder eigen naam te leveren, is zelf een vergunning aanvragen. Dat is volgens Gras nog niet gebeurd.

Voor zover bij de ACM bekend is Greenium het enige energiebedrijf dat in strijd met de regels nog steeds als white label opereert. Er waren er meer, maar volgens Gras hebben die allemaal inmiddels netjes een vergunning aangevraagd, of zijn wederverkoper geworden. Ranzijn zegt op de hoogte te zijn van het ongenoegen van de ACM, maar zegt ook hiervoor aan een oplossing te werken, in samenwerking met Anode. Eric van Teeffelen, directeur van Anode, bevestigt dit.

Bron: Energeia.nl

<< Terug