Nieuws
  • 01-05 Ikea verduurzaamt zelfs de Zweedse balletjes Meer...
  • 15-04 Heineken verdubbelt duurzaam energiegebruik Meer...
  • 08-04 App maakt duurzaamheid een spelletje Meer...
  • 27-03 Datacentra weinig transparant over herkomst stroom Meer...
  • 21-03 Televisiereclame Toon was misleidend, Eneco-spotje aangepast Meer...
21 maart 2014

Televisiereclame Toon was misleidend, Eneco-spotje aangepast

AMSTERDAM (Energeia) - Eneco heeft op televisie op misleidende wijze reclame gemaakt voor Toon, het display dat klanten inzicht geeft in hun huishoudelijke energieverbruik. Dit heeft de Reclamecodecommissie (RCC) geoordeeld. De reclamewaakhond vindt de tv-spot "misleidend en daardoor oneerlijk" omdat Eneco Toon als gratis product aanprees zonder daarbij te zeggen dat dit alleen geldt bij het sluiten van een energiecontract met een looptijd van vier jaar.

De RCC kreeg meerdere klachten over de reclame binnen. Klagers waren boos omdat Eneco Toon en de installatie van het kastje als kosteloos aanprees als uitsmijter van de spot. "Daaraan zijn voorwaarden verbonden en de belangrijkste daarvan is dat men een vierjarig contract moet afsluiten", aldus een klager. 

Wie hopend op een gratis Toon overstapte naar Eneco en een contract voor kortere looptijd koos kreeg het uitleesscherm niet gratis.Eneco wees er in verweer op dat op de website van Toon wel vermeld staat dat het product gratis en voor niets is bij een contract van vier jaar. Maar dat had volgens de RCC ook in de televisiespot gemeld moeten worden. Eneco heeft de reclame (per 18 februari) aangepast en brengt nu in beeld dat de actie geldt in combinatie bij het afnemen van Ecostroom en gas voor vier jaar.

Bron: Energeia.nl

<< Terug